Neitsyita
Albaniassa silloin talloin alkaa harmittaa, etta en ole ryhtynyt antropologiksi. Koska maa on ollut taydellisessa umpiossa monta vuosikymmenta, on taalla sailynyt kulttuurillisia traditioita, joita ei kuvittelisi enaa kolmannen vuosituhannen Euroopasta loytyvan. Niin kuin esimerkiksi "Albanialaiset neitsyet".
Tama ilmio on ollut tunnettu Albaniassa jo ainakin 1400-luvulta lahtien. Kun perheessa ei ole ollut poikaa, joka olisi jatkanut perheen nimea ja tyota, joku tyttarista on leikannut hiuksensa lyhyeksi, pukeutunut miehen vaatteisiin ja ottanut perheen paan aseman. Han on vannonut elinikaista selibaattia kylanvanhimman lasnaollessa. Siita lahtien hanta on kohdeltu taysin niin kuin miesta, han on tehnyt miesten tyota, hanta on arvostetty kuin miesta ja han on saattanut saavuttaa korkean ja arvostetun aseman yhteisossa.
Erityisesti pohjoisessa, missa verikosto vielakin niittaa miespuolisia jasenia perheyhteisoista, on ollut katsottu tarpeelliseksi sailyttaa perinne, ettei perheen nimi olisi joutunut taysin kadoksiin. Maassa on arvion mukaan viela 30-40 tallaista neitsytta, ("virgjineshte"), jotkut jopa niin nuoria kuin parikymppisia.
Keskustelen Julianin kanssa asiasta ja han kertoi eraan tallaisen neitsyen juuri paasseen vankilasta (onkohan han ollut miesten vai naisten vankilassa?), siita oli ollut uutisissa. Julian lupaa yrittaa jarjestaa minulle tapaamisen haastattelua varten tallaisen henkilon kanssa (mutta nyt kun meilla oli tama Lenin-selkkaus, niin en tieda,haluaako han viela auttaa minua..).
Tavallaan naiden naisten asema ja mahdollisuudet ovat olleet hyvin edistykselliset tassa erittain patriarkaalisessa yhteiskunnassa, missa ei ole ollut yhtaan Niskavuoren Hetaa. Nuori nainen on voinut talla tavalla valttaa vaikka menemasta naimisiin miehen kanssa, jota ei ole halunnut puolisokseen. Mutta toisaalta valinta on merkinnyt yksinaista, perheetonta elamaa. Joka tapauksessa, ilmio on kiehtova ja mielenkiintoinen.
Tama ilmio on ollut tunnettu Albaniassa jo ainakin 1400-luvulta lahtien. Kun perheessa ei ole ollut poikaa, joka olisi jatkanut perheen nimea ja tyota, joku tyttarista on leikannut hiuksensa lyhyeksi, pukeutunut miehen vaatteisiin ja ottanut perheen paan aseman. Han on vannonut elinikaista selibaattia kylanvanhimman lasnaollessa. Siita lahtien hanta on kohdeltu taysin niin kuin miesta, han on tehnyt miesten tyota, hanta on arvostetty kuin miesta ja han on saattanut saavuttaa korkean ja arvostetun aseman yhteisossa.
Erityisesti pohjoisessa, missa verikosto vielakin niittaa miespuolisia jasenia perheyhteisoista, on ollut katsottu tarpeelliseksi sailyttaa perinne, ettei perheen nimi olisi joutunut taysin kadoksiin. Maassa on arvion mukaan viela 30-40 tallaista neitsytta, ("virgjineshte"), jotkut jopa niin nuoria kuin parikymppisia.
Keskustelen Julianin kanssa asiasta ja han kertoi eraan tallaisen neitsyen juuri paasseen vankilasta (onkohan han ollut miesten vai naisten vankilassa?), siita oli ollut uutisissa. Julian lupaa yrittaa jarjestaa minulle tapaamisen haastattelua varten tallaisen henkilon kanssa (mutta nyt kun meilla oli tama Lenin-selkkaus, niin en tieda,haluaako han viela auttaa minua..).
Tavallaan naiden naisten asema ja mahdollisuudet ovat olleet hyvin edistykselliset tassa erittain patriarkaalisessa yhteiskunnassa, missa ei ole ollut yhtaan Niskavuoren Hetaa. Nuori nainen on voinut talla tavalla valttaa vaikka menemasta naimisiin miehen kanssa, jota ei ole halunnut puolisokseen. Mutta toisaalta valinta on merkinnyt yksinaista, perheetonta elamaa. Joka tapauksessa, ilmio on kiehtova ja mielenkiintoinen.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home